Fő tartalom

Fő tartalom

Töretlenül folytatódik a casco-piac zsugorodása

A lopás- és törésfedezetre azonban minden járműkorosztályban erős a kereslet

A MABISZ által közzétett idei első féléves statisztikák szomorú képet mutatnak a casco-piac alakulásáról: több mint négy százalékkal, az egy évvel korábbi 831 ezerről 796 ezerre csökkent a szerződések száma, miközben a díjbevétel 12 százalékkal lett alacsonyabb. A Genertel előrejelzése szerint a tendencia a következő időszakban sem fordul meg, bár a visszaesést lassíthatja az a tény, hogy a casco szerepét egyes részterületeken sikeresen veszik át az egyre nagyobb számban megjelenő kiegészítő termékek. Az okokat és a lehetőségeket ismerteti az alábbi rövid összegzés.

Fizetőképesség

A Genertel egy közelmúltban végzett felméréséből az derült ki, hogy a casco-szerződéssel nem rendelkező autósok többsége (54 százalék) a péntárcájához képest túl magasnak ítéli a casco-díjakat. Az éves online casco-átlagdíjak jelenleg 65 ezer forint körül alakulnak, ami jelentősen elmarad a néhány évvel ezelőtti 90-100 ezer forintos szinttől, ám az autósok egyéb, növekvő terhei valóban továbbra is akadályai lehetnek e biztosítás további térnyerésének.

 

Öregedő járműpark

A hazai gépjárműpark átlagéletkora az idei év végére már valószínűleg meghaladja a 13 évet, így válik érthetővé, hogy a válaszadók 37 százaléka az autó magas korát jelöli meg a casco-kötés legnagyobb akadályaként.

Azonban az idősebb autók ugyanúgy elszenvedői a töréskároknak, nem szólva arról, hogy az ellopott autók átlagéletkora is rohamosan nő: a Genertelhez beérkező lopáskár-bejelentésekben szereplő autók átlagéletkora 2012-ben már meghaladta az 5,4 évet, szemben a két évvel korábbi 3,9 évvel. Emiatt sem lehet véletlen, hogy Genertel által megkérdezett autótulajdonosok fiatalabb és idősebb járművek esetében is ettől a két káreseménytől tartanak leginkább: a töréskár 10-es skálán 6,3 ponttal, míg a töréskár 3,8 ponttal vezeti a leginkább rettegett eseménytípusok listáját.

 hazai gépjárműállomány átlagéletkora 

Az olcsó részbiztosításoknak áll a zászló

Azok a 6-8 évnél idősebb járművek alkotják ma már a hazai járműpark többségét, amelyekre csak elvétve kötnek cascót a tulajdonosaik. Ezt felismerve az elmúlt néhány évben számtalan olyan részbiztosítást dolgoztak ki a hazai biztosítók, amelyek – bár a casco teljes körű védelmét nem nyújtják – a legfontosabb részkárokra hatékony fedezetet kínálnak – meglepően olcsón.

 menniyre tart az alábbi károktól

„A töréskárokat néhány százezer forintig önrész nélkül fedező minicasco-szolgáltatások bónuszfokozattól függően már évi 5-15 ezer forint körüli forintért megköthetők, miközben az autó értékétől függően már akár évi 2-4 ezer forintért is lehet lopáscascót találni a hazai piacon. mutatja be a mára jelentősen kibővülő lehetőségeket Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. – Ez azt jelenti, hogy a legfontosabb kockázatok már havi 1000 forint alatti összeg is megfizetésével fedezhetők az autó életkorától függetlenül. Egyelőre csak az ilyen jellegű szolgáltatások várható piaci felfutásától remélhető, hogy lefékeződik a casco-piac folyamatos zsugorodása.”

2013.08.29.